תיקון ספרי תורה ספרדי

 

קדושה הגנוזה בכל תג ובכל קוץ בספר התורה, מחייבת אותנו לשמור על ספרי התורה מכל משמר.

אנו ההולכים לי פסירות חז”ל מנסים לשמור על ספרי התורה באופן הטוב ביותר. עם זאת, לעיתים  מתגלות בעיות הדורשות תיקון, ובמאמר זה נרחיב אודות תיקון ספרי תורה ספרדיים.

תיקון ספרי תורה – ספרדי  VS  תיקון ספר תורה אשכנזי

ספרי תורה ספרדים נבדלים מספרי תורה אשכנזיים בשני דברים מרכזיים – צורת הכתב ואופן האריזה. ספרי תורה ספרדים נכתבים  בכתב המכיל אותיות שצורתן הגרפית שונה מהאותיות בכתב האשכנזי, שהינו מחודד יותר ומצריך יותר מאמץ בכתיבה.  שוני זה גורם לכך שזמן כתיבת ספר תורה ספרדי קצר יותר מספר אשכנזי. הבדל נוסף הינו באריזה – ספרי תורה ספרדיים מונחים בתיבה קשיחה העשויה עץ, ארגז, ואילו ספרי תורה אשכנזיים עטופים במעיל רך העשוי בד מובחר.

הסיבות לתיקון ספר תורה ספרדי

פגמים ונזקים בספרי תורה ספרדיים עשויים לנבוע ממגוון  סיבות כשהמרכזיות שבהן:

לחות ורטיבות

לחות גבוהה בארון הקודש עלולה לגרום לכתמי עובש, ולפגוע בספר התורה. הדיו עצמו רגיש אף הוא ללחות, ועשוי להתקלף או לדהות בתנאי לחות גבוהים. הארגז של ספרי התורה אמנם מגן עליהם טוב יותר מהמעיל של קהילות אשכנז, אולם גם הוא אינו מגן על הקלף בצורה הרמטית.

שוליים שחוקים

ספרי תורה ספרדיים עשויים להתבלות בשוליהם עקב שימוש בתיבה (ארגז) שאינו מתאים לגודל הקלף. חיכוך מתמיד של הגוויל עם הארגז בו הוא נמצא עלול לגרום להתבלות השוליים ולפסילת הספר.

בלאי כללי

עם השנים עייפות החומר נותנת את אותותיה, והדיו או הקלף מתבלים ונשחקים. התבלות זו עלולה לגרום לדיו להתפורר או לקלף להתקשח ולהישבר.

עלות תיקון ספר תורה ספרדי
עלות תיקון ספר תורה ספרדי

ספר תורה משוח

לפני  כ30-40 שנה, נהוג היה ביהדות ספרד למשוח את ספרי התורה בסיד על מנת להשוות לו מראה מבריק. אולם ברבות השנים התגלה כי משיחת ספרת התורה גורמת לבלאי ולהתפוררות האותיות, ולפסילת הספר. תיקון ספר תורה משוח הוא מורכב מאד, היות וההתפוררות על פי רוב אינה נקודתית, אלא יוצרת פגמים לכל אורכו של הספר.  מתקן מומחה ידע לתקן ספרי תורה אלו גם אם קיימת ההתפוררות נרחבת.

נסייג ונאמר כי ישנם מצבים בהם יש קושי ממשי המקשה על התיקון. למרות שימוש בטכניקות מתקדמות לטיפול בכתב ובקלף,  שקיימת התפורות ברוב אותית ספר התורה,  במצב כזה, ולאור ניסיוננו יומלץ לבעל הספר לגנוזו.

כמה עולה לתקן ספר תורה ספרדי?

עלות התיקון מושפעת מהיקף התיקון הנדרש. עלות תיקון ספר תורה ספרדי   ינוע החל מאלפי שח וויכול להגיע אף לעשרות אלפי ש”ח  (30-40 אלף שח ובמצבים קשים מאוד של ספר התורה אף יותר מכך) וזאת בהתאם להיקף התיקון הנדרש ולמורכבות התיקון.  כמובן שעלות התיקון מושפעת מגורמים נוספים כגון גודל הספר, רמת סופר הסת”ם, החומרים בהם הוא משתמש וכדו’. 

שלבי תיקון ספר תורה ספרדי

  1. אבחון – בשלב הראשון יש לאבחן את היקף הבעיה ואת אסטרטגיית התיקון הנדרשת. לשם כך, על הסופר לאתר את הבעיות והפגמים המצויים בספר, ולאחר סקירה מלאה תינתן חוות דעת והעלות הצפויה של התיקון.
  2. תיקון הפגם – בשלב זה מתבצע התיקון עצמו. הסופר המתקן יאמר “לשם קדושת ספר תורה” לפני התיקון, ממש כמו בכתיבה הראשונית.
  3. הגהה – לאחר תום שלב התיקון, יש לבצע הגהה על מנת לוודא שהתיקון נעשה כשורה, ושהספר הינו תקין וכשר. יש המבצעים הגהה ידנית, ויש המוסיפים הגהת מחשב.
  4. הגנה עם חומר ייחודי לשמירה על הספר לשנים רבות.

היכן מבצעים תיקון ספר התורה

בבואנו לבחור היכן  מומלץ לבצע את התיקון עלינו להסתכל על שני דברים מרכזיים: הרמה הרוחנית והרמה המקצועית של מתקן ספר התורה. ברמה הרוחנית עלינו לוודא שהסופר הינו אדם ירא שמיים, בקיא בהלכה, ישר וטהור. תיקון ספר תורה הינו מלאכה מורכבת הדורשת בקיאות וידע הלכתיים בנושאים מורכבים. נוסף על הפן הרוחני יש לוודא שהרמה המקצועית גבוהה, ושנעשה שימוש בחומרים איכותיים בלבד.

האם יש חובה לבצע בדיקה לספר התורה

בדומה לתפילין ומזוזות, לא חלה חובה הלכתית מובהקת לבדוק את ספרי התורה. ספרי תורה המוצאים מעת לעת הינם בחזקת כשרות וניתן לקרוא בהם ללא חשש. יתרה מזאת, גם לאחר שמתגלה פגם ניתן לתקן את הפגם ולהמשיך לקרוא בספר ללא צורך בבדיקה מקיפה. עם זאת, לאחר שמתגלות שלוש טעויות – הווי חזקה, ויש לבצע בדיקה מקיפה לאיתור פגמים נוספים. 

סיכום

ספרי תורה הינם רגישים, אשר כל פגם וכל חסרון עלול לפגום בכשרותם ולכן חשוב להקפיד לשמור עליהם בתנאים ראויים, ולהגן עליהם מפני חבלות או רטיבות.

במכון מלאכת חושב מומחים במלאכה הרגישה הכרוכה בתיקון ספרי תורה, ועל כן אנו מקפידים לטפל בהם באופן הראוי ביותר – הן מבחינה הלכתית והן מבחינה מקצועית.

ניתן לפנות אלינו בכל שאלה והתייעצות בנושא תיקון ספרי תורה, בטלפונים 054-3333802 או  054-3345000