תיקון ספר תורה אשכנזי

המשנה במסכת מגילה מדרגת את קדושתם של תשמישי הקדושה השונים, ומציבה את ספר התורה בפסגה. קדושתו של ספר התורה מחייבת משנה זהירות וכבוד, ותובעת מאיתנו לשמור עליו מכל משמר. עם זאת, לעיתים נופלים פגמים ובעיות בספרי תורה, ובמאמר זה נרחיב אודות תיקון ספרי תורה אשכנזיים.

תיקון ספרי תורה – אשכנזי לעומת ספרדי

ספרי תורה אשכנזיים נבדלים ממקביליהם הספרדיים בשני מאפיינים עיקריים: הכתב והכיסוי. הכתב האשכנזי שונה מעט מהכתב הספרדי, מעט מורכב ודורש מהסופר הרמות קולמוס רבות יותר, ועל כן ספר תורה אשכנזי מצריך יותר מאמץ בכתיבה ומיומנות גדולה . לגבי הכסות לספר התורה – את ספרי התורה האשכנזיים נהוג לעטוף במעיל (מבד קטיפה על פי רוב), ואילו ספרי תורה ספרדים מונחים בתיבת עץ מעוטרות בריקועי כסף או זהב.

האם ניתן לתקן כל פגם בספר תורה?

בתפילין ומזוזות ישנה הגבלה של כתיבה כסדרה, אשר נלמדת מן הפסוק “והיו הדבר האלה”. הגבלה זו מונעת מהסופר לכתוב את הפרשיות שלא כסדרן, וממילא אסור לתקן פגמים שהתגלו. הגבלה זו אינה חלה על ספרי תורה, כך שבאופן עקרוני ניתן לתקן ספרי תורה ללא חשש. בנוגע לתיקון שם ה’ – במידה ויש פסול בשם ה’ –  יש לקלוף את המילה במלואה על ידי מומחה כמובן תוך התייעצות עם רבנים מומחים בתחום.

ביקורת תקופתית לספר תורה אשכנזי

לעיתים קרובות אנחנו נשאלים האם יש לבצע בדיקות תקופתיות לספרי תורה. באופן עקרוני לא חלה חובה הלכתית לבצע ביקורת תקופתית לספרי תורה. ספרי תורה המשמשים את הציבור, ונפתחים בכל שבוע מתאווררים מספיק והם בחזקת כשרות. ספרי תורה עתיקים או ספרי תורה אשר אינם נפתחים מדי שבת עשויים להיפגם ביתר קלות, ומומלץ לבצע בהם בדיקה תקופתית. כמו כן, ספר תורה אשר נמצאו בו שלושה פגמים מחייב בדיקה מקיפה, כיוון ששלוש ראיות מוציא אותו מחזקת כשרותו. 

עלות תיקון ספר תורה אשכנזי

 

כמה עולה לתקן ספר תורה אשכנזי

עלות תיקון ספר תורה אשכנזי אינו אחיד, והוא משתנה בהתאם להיקף התיקון הנדרש. כפי שציינו לעיל, ספרי תורה אשכנזים נכתבים בכתב מורכב יותר מזה הספרדי, ועל כן מחיר התיקון גבוה במעט ממחיר התיקון של ספר תורה ספרדי. נוע החל מאלפי שח וויכול להגיע אף לעשרות אלפי ש”ח  (30-40 אלף שח ובמצבים קשים מאוד של ספר התורה אף יותר מכך) וזאת בהתאם להיקף התיקון הנדרש ולמורכבות התיקון.  כמובן שעלות התיקון מושפעת מגורמים נוספים כגון גודל הספר, רמת סופר הסת”ם, החומרים בהם הוא משתמש וכדו’. 

ממה עשוי לנבוע הצורך בתיקון ספר תורה

ספרי תורה עלולים להיפגם ממגוון סיבות. המרכזיות שבהן הינן:

  • נזקי לחות – הגורם הנפוץ ביותר להופעת פגמים בספרי תורה הינו רטיבות או לחות. לחות גבוהה בארון הקודש עלולה לגרום לכתמי עובש, ולפגוע בספר התורה. הדיו עצמו רגיש אף הוא ללחות, ועשוי להתקלף או לדהות בתנאי לחות גבוהים. כסות ספר התורה, המעיל, של קהילות אשכנז, יגן במעט על ספר התורה אולם לא בצורה מיטבית.
  • נזקי עש – תופעה זו אינה נפוצה כל כך אולם לעיתים מצליחים פרפרי העש להניח את ידיהם על ספרי התורה ולפגוע בקלף.
  • קרע הגוויל – הגבהה לא מאוזנת או נפילה של ספר התורה עשויים לגרום לקרע ביריעה, ולפסילת הספר.
  • התפוררות הדיו – עם השנים לעיתים מתחילה תופעה של התפוררות הדיו ומחיקת האותיות. תופעה זו עלולה להתרחש באופן נקודתי או באופן נרחב, והמענה הניתן צריך להיות בהתאם.
  • חריצת הקלף – לעיתים נשרט ספר התורה וחלק מהכתב נמחק. תופעה זו עשויה להתרחש כאשר לוחצים את אצבע הקריאה חזק מדי, ויש להקפיד על כך בעת הקריאה.
  • שינוי צבע הדיו – דיו שאינו איכותי עשוי לדהות עם השנים ולשנות את צבעו משחור לאדום.

סיכום

תיקון של ספרי תורה דורש מיומנות וניסיון, וצריך להיעשות על ידי אנשים טהורים וישרים. אנו במכון מלאכת חושב מתייחסים לכל ספר בכבוד הראוי לו, ומבצעים את עבודתנו בצורה מקצועית ומכובדת על ידי האנשים הטובים ביותר בתחום. ניתן לפנות אלינו בכל שאלה ובכל בעיה ונשמח לעמוד לשירותכם.