בית לספר תורה

ספר תורה מוכנס לתוך תיבה עגולה מעוטרת (המכונה “תיק”, “בית” או “ארגז”), אשר נפתחת כמו דלת ומגילת הקלף מועברת מחלק אחד לחלק השני לצורך קריאתה. התיבה, מורכבת בעיקר מעץ, אך מעוטרת בשלל עיטורים, החל מבדים וכלה במתכות יקרות (כסף או זהב). סגנון זה מצוי ברוב קהילות המזרח כלומר בכל הקהילות המצויות במזרח התיכון ומזרחה משם ובפרט במצרים, בארץ ישראל (למעט אצל האשכנזים), בסוריה, בעיראק, בתימן, באיראן, בבוכרה, באפגניסטן ובהודו.
ארגזים לספר תורה

ספר תורה מוכנס לתוך תיבה עגולה מעוטרת המכונה גם ארגז או תיק, והקלף מועבר מחלק אחד לחלק השני על ידי גלגול לצורך קריאתו. התיבה, העשויה בעיקר מעץ, מעוטרת בשלל עיטורים וריקועים החל מבדים וכלה במתכות יקרות (כסף או זהב). סגנון זה מצוי ברוב קהילות הספרדיות, בארץ ובחו”ל.  בקהילות האשכנזיות נהוג לעטוף את ספר התורה בבד מובחר, מעין מעיל השומר על ספר התורה.

סוגי הארגזים לספר תורה

ארגזים לספרי תורה (ויש הקוראים להם בתים) ניתן למצוא במגוון סגנונות, מרכזיים:

  • ארגז לספר תורה מוכסף – סוג הארגזים הנפוץ ביותר הינו תיבות העשויות מעץ ומצופות לוחות מתכת מוכספות. ארגזים מסוג זה ניתן למצוא במגוון צורות ועיטורים, כאשר יש הבוחרים בצבע מוכסף, ויש המעדיפים מוכסף מושחר. יש הבוחרים לעטר את הלוחות באבנים טובות, המוסיפים מעט צבע ומאפשרים מגוון שילובים ועיטורים. עוביו של ציפוי המוכסף ניתן לבחירה ושונה מתיבה לתיבה, והדבר כמובן ישפיע על מחיר התיבה במידה רבה.
  • ארגז לספר תורה מעץ – יש המעדיפים את מראה העץ הטבעי, בבחינת “עץ חיים היא למחזיקים בה”. את תיבות העץ ניתן לעטר בגילופי עץ או לשלב בתוכו ריקועי זהב וכסף. בנוסף, ניתן לצייר על גבי העץ, וליצור ציורים מרהיבים בעלי רקע חום טבעי.
  • ארגז לספר תורה בציפוי קטיפה – בדומה למעילים של ספרי התורה האשכנזיים, ניתן למצוא גם ארגזים לספרי תורה ספרדיים המצופים בקטיפה. את הקטיפה ניתן למצוא במגוון רחב של צבעים – בורדו, כחול כהה, ירוק, וכדו’. כמובן שגם את ציפוי הקטיפה ניתן לשלב עם ריקוע מוזהב ומוכסף.
  • ארגז לספר תורה מזהב – ארגזים בציפוי זהב נדירים עקב מחירם הגבוה, ועל פי רוב נעשים בשילוב של זהב עם כסף. את הזהב ניתן לשלב ליצירת עיטורים מודגשים, או ליצירת ניגודיות בין הזהב הצהוב עם הכסף האפור.
במה נהוג לעטר תיבה לספר תורה

ארגז הספר מהווה מסגרת לספר התורה, וככזה הוא נושא סמלים בעלי חשיבות ומשמעות בתורה וביהדות. אנשים רבים נוהגים לשלב עיטורי יודאיקה שונים כגון מנורה, לוחות הברית, חושן, מגן דוד, בית המקדש, וכדו’. בנוסף, בארגזים רבים נמצא ריקועים של פסוקים משמעותיים כמו “תורה ציווה לנו משה”, או “וזאת התורה אשר שם משה”. בנוסף לארגז עצמו, נהוג להוסיף בראש הארגז עמודי רימונים או כתר.

תיק ספר תורה – מה חשוב לוודא
  • משקל – תיק ספר התורה מהווה גורם מכריע במשקלו של ספר התורה, ויכול להיות כבד מאד. חשוב לזכור שספר התורה יועבר ממקום למקום בעתיד (למשל הולכה מארון הקודש לבימה), ויעבור הגבהות רבות, כך שתיק כבד עלול להקשות על הנשיאה רוב התיקים נעים בין 7 ל-9 ק”ג. יש לתת את הדעת על נושא חשוב זה.
  • חיבורים – כפועל ממשקלו של ספר התורה, בעת ההגבהה מתעורר החשש ששני החלקים יתנתקו ויתפרקו זה מזה. חשש זה מתעצם כאשר הארגז עשוי מכסף או מעץ כבד, וחשוב לוודא שהחיבורים חזקים ויחזיקו לשנים רבות.
  • התאמה – חשוב להקפיד שתהיה התאמה בין גודלו של התיק לגודלו של הקלף. ספרי התורה נבדלים זה מזה בגודל הקלף, וחשוב לשים לב לנקודה זו. בנוסף, לוודא שהקלף מתאים לחלל של העץ, כך שכאשר אנו בתחילת הספר או בסופו, הקלף לא יתחכך עם דפנות הארגז, ולא ייווצרו קפלים.
  • גלילה – ספר תורה ממוצע נגלל פעמים רבות – הן במהלך הקריאה עצמה, והן במהלך ההכנה לימים מיוחדים כגון חגים, שבתות וראשי חודשים. ישנם תיקים לספרי תורה המכילים עמודי גלילה דקים ונוחים המקלים על הגלילה ומאריכים את חיי ספר התורה. בשנים האחרונות יותר ויותר תיקים מכילים פטנטים המאפשרים גלילה שוטפת וקלה באמצעות מיסבים שונים בבסיס העמודים.
ארגז לספר תורה מחיר

עלות הארגז משתנה בהתאם לפרמטרים שונים כמו סוג הארגז, איכות החומרים, דיוק העיטורים, בקשות מיוחדות וכדו’. ארגז סטנדרטי לספר תורה עולה בין 8,000 ₪ ל-15,000 ₪,,  אולם יש לקבל הצעת מחיר מדויקת עבור הסוג הספציפי אותו אתם מבקשים.

האם נכון יותר לעטוף את ספר התורה בארגז או במעיל

התשובה לשאלה זו תלויה במנהגי אבות – קהילות אשכנז נהגו להשתמש במעילים עבור ספרי התורה שלהם, ואילו רוב קהילות ספרד נהגו להשתמש בתיבות / ארגזים עבור ספרי התורה. בימי המשנה והגמרא נפוץ היה להישתמש במעיל, וכן מצאנו בספר התורה של הר”ן. עם זאת, נראה שהשיטה הנהוגה בקהילות ספרד, שמירת ספר התורה באמצעות ארגז, שומרת ומגינה על ספר התורה בצורה טובה יותר מאשר בשיטה המקובלת בקהילות אשכנז, ומונעת נזקי רטיבות ופגעים שונים.

ביאור אפשרי לשיטות השונות

יש המקבילים בין המנהגים השונים שבכיסוי ספר התורה לשוני הקיים בנוגע לקביעת מזוזה – בעוד שהאשכנזים נוהגים לקבוע את המזוזה באופן מוטה באלכסון, כך גם מונחים ספרי התורה שלהם בארון הקודש, ואילו הספרדים נוהגים לקבוע את המזוזה באופן אנכי, וכך גם הם שומרים את ספרי התורה שלהם בארון הקודש.